2019 blir året for nettsidehastighet, er du klar?

Allerede i 2009 lanserte Google ”Let’s make the web faster” der ambisjonen var at nettet skulle være like raskt som å bla om en side i et magasin.

Laster nettsiden din raskt nok?

47% av oss forventer at nettsiden skal laste i løpet av de første to sekundene, om den ikke gjør det forlater vi og finner et annet alternativ. 53% forlater etter 3 sekunder.

Etter hvert som internettlinjene har blitt raskere har vi blitt vant med korte lastetider og vi ønsker minst mulig friksjon og kortest mulig vei til svaret på det vi lurer på. Derfor er det viktig å ta på seg skoene til kunden din, kjenne på kundereisen og gjøre grep for å forenkle den.

I juli 2018 gjorde Google endringer i algoritmene samtidig lanserte verktøy som PageSpeed Insights, Lighthouse, Test My Site og Mobile Speed Score. Google sender sterke signaler om at nettstedet ditt må være optimalisert for hastighet.

Straffer trege nettsider

Året etter at Google lanserte ”Let’s make the web faster” la de inn Page Speed som en faktor i organisk plassering på googlesøk. I 2018 var gjennomsnittlig lastetid på mobilsider 15,3 sekunder.

Ingen som markedsfører seg på nett i 2019 har råd til å ignorere nettsidehastighet. Dersom mobilsiden til bedrifter har lang lastetid kan det ha en dramatisk effekt på betalte visninger og konverteringer.

Søkemotorer som Google eller Bing har ”crawlere” som samler informasjon om nettsiden gjennom en analyse av html-kodingen som kan gjøre en vurdering på hvor lang lastetid den vil ha. Er siden for treg vil den havne langt ned i Google-søket og i verste fall på side 2.

Test din egen nettside her og få tips til hvordan du kan forbedre den.

Vår webutvikler Mats Fjellheim hjelper deg med analyse av nettsiden din og gjør jobben for deg. Ta kontakt på post@nordlyslab.no.